• spel spelen (doen)
• terugkopelen ervaring
• expliciteren theorie
• terugkoppelen praktijk
Het ontwikkelen en produceren van spellen om kinderen, die in voortdurende ontwikkeling zijn, inzicht te geven in wie zij zijn en hoe ze kunnen groeien naar een totaal mens op een speelse manier.
Spelend leren is voor kinderen een natuurlijke manier van al doende leren. De spellen van Octogames zijn simuleerspellen. De kinderen leren op een veilige manier in een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid met spelelementen zoals sociale interactie, competitie en plezier. En..ieder kind doet mee!
Bij de chinezen brengt het getal acht geluk. Het staat voor harmonie en volkomenheid. De tibetaanse (liggende) acht staat voor geen begin en geen einde; alles is voortdurend in beweging. Het getal acht staat ook voor meesterschap: het geeft ons inzicht in wie wij zijn en wat bij ons past.
De spellen staan nooit op zichzelf. Ze zijn onderdeel van een leercyclus gebaseerd op de cyclus van Kolb. Na afloop van het spel wordt de leerstof verdiept aan de hand van het bijgeleverde lesmateriaal. Dit is ook het moment waarop terugkoppeling plaatsvindt van de speelervaring naar de praktijk. Daarbij kan de leerkracht of professionele begeleider, afhankelijk van de situatie en het niveau van de groep, naar eigen inzicht accenten aanbrengen.
Octogames werkt graag samen met anderen. Klik hier voor een overzicht van inspirerende bedrijven en personen.